lauantai 7. marraskuuta 2015

Toinen pataleipä kohoamassa

Ensimmäinen leipä tuli päivässä syödyksi. Samalla sain hyvää oppia leivän tekemisestä. Parannettavat asia
  • löysempi taikina
  • hieman pidempi nostatusaika
  • himpun pidempään uunissa
  • kaurahiutaleiden liottaminen ennen muiden jauhojen lisäämistä
Toinen leipä on nyt kohoamassa ja edelliset opit on viety käytäntöön. Jauhoseoksen tein tällä kertaa suunnilleen seuraavasti:
  • 2 dl kuituisia kaurahiutaleita
  • ½ dl kokojyvä ruisjauhoja
  • 1½ dl sämpyläjauhoja
  • 2 dl vehnäjauhoja
Aamulla on sitten leipomisen vuoro.